Advies & ondersteuning leerling

Je werkt bij een kinderdagverblijf, basisschool, buitenschoolse opvang of in het voortgezet onderwijs en jullie hebben te maken met een (of meerdere) vermoedelijk hoogbegaafde kind of leerling, of misschien zelfs wel eentje met een 145+ IQ. Met hem of haar lopen jullie tegen uitdagingen aan: wat bied je bijvoorbeeld aan bij een kind dat cognitief zes jaar voorloopt, maar continu de clown uithangt, steeds maar vastloopt bij simpele taken of nog niet goed kan schrijven?
Herkenbaar….Opallios denkt graag met je mee!
Wil je weten hoe wij het verschil maken? Hieronder lees je onze aanpak en vind je onze mogelijkheden. Heb je direct hulp nodig voor een kind/leerling, of heb je na het bekijken van de website nog vragen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier!
Zo maken wij het verschil
Bij Opallios vinden wij het belangrijk eerst een goed beeld van de situatie te vormen in plaats van dat wij direct aan de slag gaan met een kind (leerling).
Wij baseren ons hierbij op het Triadische model van hoogbegaafdheid van Renzulli.
Renzulli stelt dat hoogbegaafd gedrag zichtbaar wordt als er een sterke interesse is in een bepaald onderwerp, thema of vak. Deze interesse zorgt voor motivatie voor de taak, het ontwikkelen van taak- en doelgerichte gedrag en doorzettingsvermogen. Het wakkert het creatieve denkvermogen aan en zet het aanwezige cognitieve potentieel in. Hoogbegaafde gedrag kunnen laten zien is dus sterk afhankelijk van de context. Niet alle hoogbegaafden zullen in elke situatie en in elke levensfase hoogbegaafde prestaties kunnen laten zien. Renzulli legt hierbij een grote verantwoordelijkheid bij de omgeving om die interesse in kinderen aan te wakkeren !
Wij gebruiken het intakegesprek om goed uit te vragen waar het nu precies wringt, welke informatie beschikbaar is en wat er eventueel nog ontbreekt, wat er al ondernomen is en wat het effect daarvan was, welke mogelijkheden er nog zijn enz.
We observeren in de groep/klas om een goed beeld te krijgen van het betreffende kind en gaan, indien mogelijk, met het kind in gesprek.
Op basis van de verzamelde informatie geven wij advies over wat wij denken dat het kind nodig heeft en het meest effectief is in de situatie.
Het advies kan zijn dat het kind ondersteuning nodig heeft, dat er een aanpassing nodig is in het (les)aanbod, dat er ondersteuning nodig is in de interactie met het kind of dat er behoefte is aan vervolgonderzoek.
Bij Opallios is er ruime ervaring in het coachen van hoogbegaafde kinderen in o.a. het leren-leren, versterken van de executieve vaardigheden, het omgaan met hevige emoties in de interactie met klasgenoten en regels en afspraken die gelden. Wij hebben bovendien kennis en ervaring in het ondersteunen van hoogbegaafde kinderen die naast dat ze hoogbegaafd zijn ook een leer- of gedragsstoornis hebben (twice-exceptional).
Wil je ondersteuning voor een kind / leerling en bent je benieuwd naar ons aanbod?
Hiernaast vind je de diverse mogelijkheden.
Je kunt je hier aanmelden voor een telefonisch consult maar ook direct voor de overige trajecten!
Onze trajecten:
Advies & ondersteuning leerling |
|
Uitbreidingspakket 1 leerlingbegeleiding |
|
Uitbreidingspakket 2 leerlingbegeleiding |
|
Losse observatie |
|
Telefonisch consult | 25 minuten |
Voor prijzen, zie onze tarieven-pagina.
Opallios
Bezoekadres (alleen op afspraak):
Horstlaan 2, ingang B
3971LC Driebergen-Rijsenburg.
Coaching kan plaatsvinden bij Opallios of op locatie (op school of thuis).
KvK: 92445322