Ouderavonden: hoogbegaafd, thuis en op school

Ben je ouder van een (vermoedelijk) hoogbegaafd kind en wil je meer weten over het opvoeden van en het onderwijs aan jouw kind? En/of vind je het fijn om andere ouders van hoogbegaafde kinderen te ontmoeten? Kom dan langs bij één of meerdere ouderavonden van Opallios. 

Wisselende thema’s

Hoogbegaafdheid brengt unieke uitdagingen en kansen met zich mee. Tijdens deze ouderavonden nemen we je mee in diverse thema’s die van invloed kunnen zijn op het welzijn en de ontwikkeling van jouw kind. 

Elke sessie biedt:

Begrip en herkenning van de unieke aspecten van hoogbegaafdheid.

Wetenschappelijke inzichten en praktische tips die je thuis en op school kunt toepassen.

Ruimte voor het stellen van vragen en het delen van ervaringen.

Hieronder vind je de thema’s per avond, inclusief een uitgebreide beschrijving, bullet points met kernpunten en takeaways, en een persoonlijke quote van een ouder die al eerder deelnam.

Thema trauma met Dr. Paul Beljan

Door Dr Paul Beljan, neuropsycholoog. 

Trauma bij (hyper)hoogbegaafde kinderen is een thema waar we veel vragen over krijgen. Helaas worden deze kinderen vaak verkeerd begrepen of zelfs verkeerd gediagnosticeerd. Hoe werkt trauma in het brein van een kind? Wat gebeurt er bij hyper-arousal, en waarom reageren hoogbegaafde kinderen vaak anders op traditionele interventies? Dr. Paul Beljan, één van de auteurs van het boek mis- en dubbel diagnose bij hoogbegaafden, sluit bij ons aan om trauma en de gevolgen ervan op tot presteren komen te bespreken.

Let op: deze avond wordt gegeven in het Engels.

Wat bespreken we?

•Wat veroorzaakt angst en trauma bij hoogbegaafden?

•Hoe verhoudt trauma zich tot executieve functies en gedrag?

•Wat zijn de specifieke uitdagingen bij (uitzonderlijk) hoogbegaafde en dubbel bijzondere kinderen?

Takeaways:

•Inzicht in de werking van het brein bij getraumatiseerde kinderen.

•Kennis over de impact van trauma op hoogbegaafden, inclusief (hyper)hoogbegaafden.

•Aanknopingspunten voor betere ondersteuning en herkenning, ook bij dubbele diagnoses.

Angst en depressie

Door Manon van Meerendonk

Angst en depressie zijn lastige onderwerpen die voor kunnen komen bij hoogbegaafde kinderen. Naast faalangst en piekeren kunnen ook sombere gevoelens en terugtrekgedrag voorkomen. Hoe kun je als ouder of begeleider signalen herkennen en je kind helpen om met deze gevoelens om te gaan?

Wat bespreken we?

•Wat veroorzaakt angst en depressie bij hoogbegaafde kinderen?

•Hoe herken je signalen van depressie en angstklachten?

•Hoe kun je je kind ondersteunen in periodes van emotionele overbelasting?

Takeaways:

•Inzicht in hoe angst en depressie zich kunnen uiten bij hoogbegaafde kinderen.

•Handvatten om signalen vroegtijdig te herkennen.

•Tips voor het creëren van een veilige en ondersteunende omgeving.

•Praktische adviezen voor het omgaan met deze problemen bij hoogbegaafde kinderen.

Onderpresteren en faalangst

Door Diane van Dijk

Onderpresteren en faalangst komt vaak voor bij hoogbegaafde kinderen. Hoe voorkom je dat je kind door bijvoorbeeld ontbrekende vaardigheden, verveling, perfectionisme en/of faalangst niet laat zien wat hij of zij kan?

Wat bespreken we?

  • Waarom onderpresteren ontstaat en hoe je het herkent.
  • Wat is faalangst en hoe kan dit zorgen voor onderpresteren?
  • Wat is de link tussen zelfregulatie en motivatie?
  • Hoe help je je kind doelen te stellen en te bereiken?

Takeaways:

  • Tools om faalangst en onderpresteren vroegtijdig te herkennen.
  • Inzicht in de rol van zelfregulatie en uitdaging.
  • Praktische tips om je kind te motiveren.

“Het idee dat verveling achter zijn lage cijfers zat, was een eyeopener. Nu kijken we met school naar meer uitdaging.” – Vader van een jongen van 11 jaar.

Hyperhoogbegaafdheid/145+ IQ en niveaus van hoogbegaafdheid 

Door Femke Hovinga

Niet iedere hoogbegaafde is hetzelfde, en de verschillen tussen hoogbegaafd (IQ 130+) en hyperhoogbegaafd (IQ 145+) kunnen groot zijn. Wat betekenen deze verschillen voor de intensiteit, prikkelgevoeligheid en behoeften van je kind? Hoe kun je inspelen op deze niveaus om jouw kind optimaal te ondersteunen?

Wat bespreken we?

  • Wat zijn de verschillende niveaus van hoogbegaafdheid?
  • Hoe herken je deze niveaus in gedrag en emoties?
  • Hoe kun je aansluiten bij de specifieke behoeften van je kind?

Takeaways:

  • Inzicht in hoe niveaus van hoogbegaafdheid zich uiten.
  • Handvatten om je kind beter te begrijpen en begeleiden.
  • Concrete tips voor uitdagingen zoals overprikkeling.

“Ik snap nu zoveel beter waarom mijn zoon zulke intense reacties kan hebben. Dit heeft onze band echt verbeterd.” – Vader van een jongen van 11 jaar.

Burn-out en parental burn-out

Door Manon van Meerendonk

Hoogbegaafdheid brengt unieke uitdagingen met zich mee—niet alleen voor het kind, maar ook voor de ouders. De intense gevoeligheid van de kinderen en de voortdurende zoektocht naar passende ondersteuning kunnen leiden tot uitputting. Zowel kinderen als ouders lopen daardoor risico op burn-out. Wat is het verschil tussen stress en echte burn-out? En hoe blijf je voor jezelf zorgen?

Wat bespreken we?

•Wat is een burn-out bij (hoog)begaafde kinderen en jongeren?
•Wat is ouderlijke burn-out, en hoe verschilt het van gewone vermoeidheid?
•Welke risicofactoren spelen bij begaafde gezinnen een rol?
•Hoe herken en voorkom je emotionele en mentale uitputting?

Takeaways:

•Inzicht in de signalen en oorzaken van burn-out bij hoogbegaafde kinderen.
•Herkenning en erkenning van parental burnout.
•Concrete strategieën voor zelfzorg, stressregulatie en preventie.
•Handvatten voor herstel en balans binnen het gezin.

Creativiteit en gevoeligheid

Door Diane van Dijk

Creativiteit is een kracht, maar gevoeligheid kan dit soms bemoeilijken. Hoe kun je je kind ondersteunen in het benutten van deze eigenschappen?

Wat bespreken we?

•Hoe uit creativiteit zich bij hoogbegaafden?

•Welke rol speelt gevoeligheid hierbij?

•Hoe stimuleer je creativiteit zonder druk?

Takeaways:

•Inzicht in de relatie tussen creativiteit en gevoeligheid.

•Tips om perfectionisme te verminderen.

•Praktische ideeën om creativiteit thuis te stimuleren.

“We hebben nu ideeën om de creativiteit van onze zoon te stimuleren zonder dat hij zich overvraagd voelt.” – Vader van een jongen van 7 jaar.

Woede en frustratie

Door Manon van Meerendonk

Woede en frustratie is een vaak terugkerend thema bij hoogbegaafde kinderen. Hoe help je je kind om met deze intense emoties om te gaan?

Wat bespreken we?

•Wat zijn de verschillende soorten woede?

•Hoe bouw je frustratietolerantie op?

•Hoe kun je woede-uitbarstingen begeleiden?

Takeaways:

•Begrip van de oorzaken van woede bij hoogbegaafden.

•Tools om woede-uitbarstingen te begeleiden.

•Tips om frustraties te verminderen.

“De uitleg over frustratietolerantie was precies wat we nodig hadden. We merken nu al verschil.” – Moeder van een jongen van 9 jaar.

Versnellen of andere onderwijsinterventies

Door Diane van Dijk

Versnellen roept vaak vragen op. Wat zijn de voor- en nadelen van een klas overslaan? Hoe maak je samen met school een goede keuze?

Wat bespreken we?

  • Wanneer is versnellen een goede keuze?
  • Wat zijn de effecten op de sociale ontwikkeling?
  • Hoe kun je het onderwijs beter en in samenwerking met school afstemmen op je kind?

Takeaways:

  • Inzicht in wetenschappelijk onderzoek naar versnellen.
  • Tools om samen met school een plan te maken.
  • Handvatten om het traject van je kind te volgen.

“We twijfelden over een tweede versnelling, maar met de inzichten uit deze sessie hebben we nu meer vertrouwen in onze keuze.” – Vader van een jongen van 7 jaar.

Praktische informatie:

  • Eerstvolgende data:
    29 september: trauma met Dr Paul Beljan
    4 nov: angst en depressie
    19 nov: onderpresteren en faalangst
    3 februari: 145+IQ en niveaus van hoogbegaafdheid 
    10 maart: burn-out en parental burn-out
    14 april: gevoeligheid en creativiteit
    20 mei: woede en frustratie 
    2 juni: versnellen of andere onderwijsinterventies
    Je bent welkom bij één of meerdere avonden.
  • Locatie: Opallios – Horstlaan 2 (ingang B) in Driebergen-Rijsenburg. Opallios is het ‘zusje’ van Talentissimo.
  • Voor wie: ouders van (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen en andere betrokkenen bij het gezin.
  • Kosten: €37,50 per persoon per avond – als je met twee mensen komt, kost een avond €70,-
  • Tijden: de avonden starten om 19:45 en eindigen rond 21:30. Inloop vanaf 19:30. 
  • Catering: je krijgt een kopje koffie of thee met wat lekkers bij binnenkomst en in de pauze.
  • Spreker: Paul Beljan, Femke Hovinga Manon van Meerendonk  & Diane van Dijk van Talentissimo/Opallios.
Krijg korting bij aanmelding van 3 of meer avonden! 0 - 2  37,50
5% korting 3 - 4  35,63
10% korting 5 - 6  33,75
20% korting 7 - 8  30,00
Diane van Dijk

Diane van Dijk

Diane is opgeleid in het veld van economie, maar kreeg tijdens de schoolloopbaan van haar kinderen de kans om zich te verdiepen in hoogbegaafdheid. Daarvoor voltooide ze de opleiding Talentbegeleider bij Novilo en kwam zo via een zijspoor in het onderwijs terecht. Ze is ervaringsdeskundige vanuit persoonlijk perspectief, haar zoon is uhb getest, en vanuit haar werk in het onderwijs.

Nadat Diane in haar rol als begeleider van een plusklas en later als leerkracht in het voltijds HB onderwijs ervaring opdeed, wilde ze graag verder als individueel begeleider om zo beter aan te kunnen sluiten bij het hoogbegaafde kind. Centraal staat voor haar wat het kind nodig heeft, en het komt goed uit dat ze vanuit haar rol als leerkracht ook ervaring heeft met het complexe krachtenveld om het kind in het onderwijs heen. Dat is een puzzel die de uitdaging vormt waar Diane graag mee aan de slag gaat.

Motivatie is steeds het proberen om het enorme potentieel dat deze leerlingen in zich hebben, ook tot bloei te laten komen. Het geeft veel voldoening om te zien hoe het zelfvertrouwen van een kind groeit!

Manon van Meerendonk

Manon van Meerendonk

Manon heeft haar master Orthopedagogiek behaald aan de Universiteit Utrecht.
Het onderwerp hoogbegaafdheid is via haar kinderen op haar pad gekomen en sindsdien heeft zij zich intensief ingezet om haar kennis rondom dit thema te vergroten en bij te dragen aan de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en hun ouders.

Het is haar wens dat alle kinderen hun talenten kennen en omarmen. Dat zij van jongs af aan terecht kunnen met al hun vragen, serieus genomen worden en dat er een volwassene naast hen staat om te begeleiden in hun zoektocht. 

Manon gebruikt haar analytisch vermogen graag om een nauwkeurig beeld te krijgen van een kind en van hetgeen nodig is om te kunnen blijven ontwikkelen. Haar creatief denkvermogen zet zij graag in om mee te denken over individueel maatwerk en haar sensitiviteit zorgt ervoor dat zij altijd werkt in verbinding met de ander.

Femke Hovinga

Femke Hovinga

Femke weet uit ervaring welke uitdagingen hyperhoogbegaafdheid met zich mee kunnen brengen. Ondanks een flinke portie potentie, presteerde ze jarenlang onder en ontwikkelde ze faalangst. Leerkrachten vonden haar een vreemde vogel, klasgenoten pestten. Met hangen en wurgen haalde Femke haar Havo-diploma, waarna ze opleidingen journalistiek en bedrijfskunde volgde. En eindelijk: uitdagingen werden kansen. Ze ontwikkelde zich door het deelnemen aan het studentenleven, de politiek en bestuurswerk. Ze volgde de opleiding tot talentbegeleider en specialiseerde zich vanuit daar in 145+ IQ. Bij Talentissimo begeleidt ze kinderen, ouders en scholen. Ook verzorgt ze lezingen, zowel bij Talentissimo als op locatie. Naast Talentissimo houdt Femke zich bezig met het ontwikkelen van IQ-testen en psychometrische tools voor (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen bij SCALIQ en is ze regelmatig aanwezig op congressen en evenementen als spreker of dagvoorzitter.

Femke is opgenomen als professional in het KwaliteitsRegister Hoogbegaafdheid.